• Ada Śledziewska

Jak pozbyć się tkanki tłuszczowej z konkretnego obszaru ciała?

To jedno z częstszych pytań skierowanych do dietetyków i trenerów. Wiele osób chciałoby pozbyć się tkanki tłuszczowej z konkretnego obszaru ciała – zazwyczaj jest to brzuch, uda lub pośladki.


Czy można zrzucić tłuszcz miejscowo?

Niestety, nie istnieją takie ćwiczenia czy zalecenia żywieniowe, pozwalające na redukowanie tkanki tłuszczowej z konkretnego obszaru ciała. O ile budując masę mięśniową możemy do pewnego stopnia tak dostosować trening, aby jedne partie ciała rozwijały się bardziej, a inne mniej, tak redukując masę ciała nie mamy wpływu na to z jakiej partii ciała nam tego tłuszczu ubywa.


Od czego zależy rozmieszczenie tkanki tłuszczowej w naszym organizmie?

Pozbywając się zapasowej tkanki tłuszczowej tracimy ją równomiernie z całego ciała, choć wiadomo, że jest to kwestia indywidualna, uwarunkowana genetycznie. Czasem obserwujemy, że mamy tendencję do gromadzenia tkanki tłuszczowej w danym obszarze ciała i zauważamy, że choć z jednej partii ciała tego tłuszczu nam ubywa, to w innej spalanie idzie dość „opornie”. Niestety, z genetyką nie wygramy i najlepiej będzie zaakceptować ten fakt oraz dążyć do utrzymywania zdrowego dla nas poziomu tkanki tłuszczowej ogółem (przeczytaj też: czy tkanka tłuszczowa jest nam potrzebna?).


Poza czynnikami genetycznymi rozmieszczenie tkanki tłuszczowej w organizmie determinuje także nasza równowaga hormonalna. Mężczyźni zazwyczaj gromadzą tkankę tłuszczową w okolicy brzucha (typ budowy ciała: jabłko) i jest to związane z wyższym poziomem testosteronu. Kobiety natomiast zwykle gromadzą tkankę tłuszczową w okolicy ud i pośladków (typ budowy ciała: gruszka) i jest to związane z wyższym poziomem estrogenu. Po przekwitaniu, kiedy spada u kobiet poziom estrogenu, typ budowy kobiety się zmienia i zaczyna ona gromadzić tkankę tłuszczową w okolicy brzucha.


Czasem nadmierne gromadzenie się tkanki tłuszczowej powinno nas niepokoić

Czasem nadmierne gromadzenie tkanki tłuszczowej w konkretnym obszarze ciała (zazwyczaj w okolicach brzucha) wiąże się z wystąpieniem pewnych chorób np. cukrzycy, zespołu metabolicznego lub insulinooporności, albo z zachwianiem równowagi hormonalnej. Aby potwierdzić lub wykluczyć wystąpienie powyższych chorób najlepiej udać się do lekarza i wykonać podstawowe badania krwi i moczu, sprawdzić ciśnienie krwi. Jeśli natomiast chcemy sprawdzić czy nie została zachwiana w naszym organizmie równowaga hormonalna najlepiej jest udać się do endokrynologa, który przeprowadzi wywiad i zleci odpowiednie badania.


O ile tkanka tłuszczowa w okolicach ud i pośladków, co prawda niezbyt lubiana przez kobiety ze względów estetycznych, nie jest niebezpieczna dla zdrowia, o tyle nadmiar tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha może nieść za sobą negatywne konsekwencje, bo prowadzi do wystąpienia stanu zapalnego i wiąże się ze zwiększonym ryzykiem zachorowania chociażby na choroby serca. Jak już pewnie się domyślasz mężczyźni są bardziej narażeni na tego typu choroby, co nie oznacza, że nie dotyczą one także kobiet.


Co więc nam w tej sytuacji pozostaje?

Wprowadzenie zmian, które pomogą na niezbyt szybką, ale stałą utratę tkanki tłuszczowej, uzbrojenie się w cierpliwość i zaakceptowanie niektórych faktów 😊 Nie jest też tak, że te obszary naszego ciała, gdzie tkanka tłuszczowa jest bardziej „oporna”, zawsze już będą tak wyglądać – tkanka tłuszczowa w problematycznych miejscach zazwyczaj ma to do siebie, że będziemy ją tracić dopiero na samym końcu, dlatego warto jest dać sobie czas i konsekwentnie pracować nad poprawą stylu życia.


Najlepszy sposób na redukcję tkanki tłuszczowej

Najlepsze efekt w redukcji tkanki tłuszczowej można osiągnąć łącząc trening z dietą. Bardzo dobre efekty w odchudzaniu osiąga się wykonując treningi siłowe lub interwałowe, ale dobra jest tak naprawdę każda forma ruchu, nawet zwykłe spacery zwiększą nasze zapotrzebowanie na energię, a tym samym przyczynią się do chudnięcia. Inną sprawą jest to, że, jeśli chcielibyśmy nie tylko schudnąć, ale też poprawić wygląd naszej skóry i wyrzeźbić ciało, treningi siłowe będą tutaj niezbędne.



Jeśli chodzi o dietę podstawowa zasada jest taka, że aby zrzucić tkankę tłuszczową musimy być na tzw. deficycie kalorycznym czyli w ciągu dnia spożywać mniej kalorii niż ich zużywamy. Istotna jest też ilość białka w naszej diecie – białko wylicza się indywidualnie, w zależności od potrzeb organizmu i stylu życia. Odpowiednia ilość białka w diecie wspomaga utratę tkanki tłuszczowej, umożliwia nam budowanie masy mięśniowej, a także pomaga zapobiegać utracie mięśni podczas odchudzania, dodatkowo zapewnia nam lepszą sytość (co jest ważne, zwłaszcza na dietach odchudzających, ponieważ dzięki braku uczucia głodu będziemy lepiej się czuli i jest większa szansa, że wytrwamy w naszej diecie przez dłuższy czas). Powinniśmy też zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu – odpowiednia ilość płynów wpływa na tempo metabolizmu (przeczytaj także: wszystko, co powinieneś wiedzieć o nawodnieniu).


Składniki wspomagające utratę tkanki tłuszczowej

Dodatkowo spożywanie pokarmów zawierających pewne składniki aktywne wspomagające utratę tkanki tłuszczowej może przyspieszyć proces odchudzania. Należą do nich:

  • polifenole (zawarte między innymi w ciemnych winogronach, cytrusach, owocach jagodowych oraz zielonej i czerwonej herbacie)

  • fitosterole (zawarte w roślinach strączkowych, sezamie oraz nasionach dyni i słonecznika)

  • piperyna (występuje w czarnym pieprzu)

  • kapsaicyna (występuje w papryczce chili)


Dobrze jest zadbać o to, aby pokarmy zawierające powyższe składniki występowały w naszej diecie, bo oprócz substancji wspomagających proces odchudzania zawierają też wiele innych korzystnych substancji, witamin i składników mineralnych. Jest to jednak dodatek i nie należy przeceniać działania tych składników – spożywanie ich nie powoduje spektakularnych zmian, inaczej wszyscy już dawno bylibyśmy szczupli 😊


Istnieją także pewne sposoby, które pomogą nam przyspieszyć tempo naszego metabolizmu, a tym samym cały proces odchudzania - przeczytaj więcej tutaj.




Jeśli chcesz pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej, ale nie wiesz jak się za to zabrać - odezwij się do mnie 😊 Chętnie pomogę Ci ustalić Twoje zapotrzebowanie kaloryczne i opracować indywidualny plan odchudzania.


Napisz na: ada.holidiet@gmail.com


Szczegóły współpracy indywidualnej w zakładce OFERTA.

 

Adres

Legionowo

Kontakt

Obserwuj

  • Instagram
  • Facebook

(+48) 535 003 860

©2019 by Holi Diet. Proudly created with Wix.com