• Ada Śledziewska

Czy trening na czczo to dobry pomysł?


Wiele osób myśli, że trenując rano, na czczo, można spalić więcej tkanki tłuszczowej. Czy tak jest rzeczywiście?


Trening na czczo, a spalanie tkanki tłuszczowej

Jeśli twoim głównym celem jest spalenie tkanki tłuszczowej, a zaplanowany trening nie jest bardzo intensywny i odbywa się w warunkach tlenowych (czyli np. nie robisz sprintów, a biegasz dłuższy czas w umiarkowanym tempie), rzeczywiście możesz odnieść pewne korzyści z treningu na czczo, ponieważ organizm chętniej będzie korzystał z tłuszczu jako źródła energii. Dzieje się tak dlatego, że z rana mamy niskie stężenie cukru we krwi, a więc też niskie stężenie insuliny, która hamuje rozpad tkanki tłuszczowej. Jednak jest też druga strona medalu – trenując na czczo będziesz miał prawdopodobnie mniej siły, a więc wykonasz mniej intensywny trening, co oznacza mniejszą ilość spalonych kalorii (a więc też tkanki tłuszczowej). Może się więc okazać, że więcej tkanki tłuszczowej spaliłbyś, mimo wszystko, trenując po posiłku.


Przeczytaj: co jeść przed treningiem


Trening na czczo, a poziom cukru we krwi

Ponadto rozpoczynając trening większość krwi odpływa do mięśni, zmniejszając tym samym dostawę wraz z nią glukozy do mózgu, a w trakcie snu zostało już przecież zużyte część zapasów glukozy. Może to skutkować zasłabnięciem i być niebezpieczne dla zdrowia. Jeśli należysz do osób, które odczuwają wahania stężenia cukru we krwi, zdecydowanie nie powinieneś trenować na czczo.


Trening na czczo, a wyniki sportowe

Dodatkowo jeśli zależy ci na poprawie takich parametrów jak siła czy wydolność lub budowaniu masy mięśniowej najprawdopodobniej osiągniesz gorsze wyniki, niż miałoby to miejsce po posiłku. Organizm, w obliczu niedoboru cukru (który jest głównym źródłem energii), poza tkanką tłuszczową będzie chętniej spalał też białko (również to, z którego składają się twoje mięśnie) – tak więc możesz osiągnąć efekt odwrotny do zamierzonego i będziesz „palił” mięśnie zamiast je budować.


Trzeba też podkreślić: przykładowo zaczynając biegać 5 razy w tygodniu po 30 minut, nawet jeśli utrata twojej tkanki tłuszczowej byłaby większa gdybyś biegał na czczo niż po posiłku, to nie będą to duże różnice. Ostatecznie dla twojego organizmu bardziej istotne będą inne czynniki – jakie jest w sumie twoje dzienne spożycie kalorii i czy spożywasz ich mniej niż spalasz (czyli czy jesteś na tzw. deficycie energetycznym) – jeśli tak, to będziesz spalał tkankę tłuszczową niezależnie od tego, czy ćwiczysz na czczo czy nie.


Podsumowując, nie wydaje się, żeby trening na czczo był korzystniejszy niż trening po posiłku. Jeśli należysz do osób z wahaniami stężenia cukru we krwi nie powinieneś trenować na czczo. Możliwe jednak, że należysz do osób, które po prostu lubią ćwiczyć na czczo, bo po posiłku odczuwają dyskomfort żołądkowo – jelitowy. Jeśli tak jest, a ćwicząc na czczo nie obserwujesz u siebie negatywnych skutków i po treningu zjesz pełnowartościowy posiłek – śmiało możesz kontynuować treningi 😊


Czytaj również: co jeść po treningu

 
  • Facebook
  • Instagram

(+48) 535 003 860

ul. Pułtuska 27 
05-140 Serock

©2019 by Holi Diet. Proudly created with Wix.com